Svar: Fra 5 til 3 flasker i døgnet
11. juni 2018
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med fire flasker, og jeg anbefaler normalt, at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Når flaskerne ligger på disse tidspunkter, så sikrer de plads til mere rigtig mad i maven hele dagen igennem samtidig med at barnet stadig får væske nok til at kunne sove igennem om natten... Når børn bliver 8-9 måneder, så vil de ofte kunne nøjes med 3 flasker i døgnet, og det vil ofte være før middagslur, aften og sen aften...
Hvorvidt din dreng kan nøjes med 3 flasker allerede nu afhænger lidt af, hvor store hans flasker er. Hvis han kun drikker 100-150 ml af gangen, så synes jeg, at det er for lidt, og så vil jeg anbefale dig, at du tilbyder ham en flaske sen aften. Du behøver ikke vække ham, for at få ham til at drikke her - du kan sandsynligvis bare give ham flasken i munden, og han kan spise mere eller mindre i søvne. Du må gerne elevere hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt f.eks. ved at komme en lille pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden.
Hvis han derimod drikker 200 ml af hver flaske, og du også laver hans grød og mos med modermælkserstatning, så får han en fin mængde mælk og kan godt nøjes med de 3 flasker, selvom han ikke er ældre end han er - og så skal resten af hans væskebehov naturligvis stilles via vand af kop.
Du kan om eftermiddagen også vælge at komme mme på hans frugtmos, så han får det lidt som en gammeldags frugtgrød med mælk og på den måde måske får 100 ml mme ekstra der... ligesom han om eftermiddagen også gerne må tilbydes lidt mme af en kop. Det er dog en god idé, at du ikke udskifter al vand med mælk, da vand er den bedste tørstslukker og det er vigtigt, at han også lærer at drikke vand - hvilket han i øvrigt lyder til at være glad for, dejligt :) Men ved at bibeholde de tre flasker som nu og supplere med mme af kop og/eller på frugtmos om eftermiddagen, kan du måske godt nå op på en passende mængde...
Det er svært at sætte præcis mængde på hver flaske, da børn er forskellige og deres indtag kan være meget forskelligt, men gennemsnitligt vil børn omkring 6 måneder ofte have behov for omkring 1000 ml mælk, i 7 måneders alderen omkring 750 ml, i 8-9 måneders alderen 600 ml og i 10-12 måneders alderen 400 ml ...
En anden fordel ved at han tilbydes flaske sen aften er, at du på sigt kan trappe ud af flasken tidlig morgen. Det kan nemlig ikke undgås, at hans flaske om morgenen vil påvirke hans indtag af morgenmad. Derfor er det som udgangspunkt bedre, at han tilbydes en flaske kl 23 end kl 05... Du kan også være så heldig at slippe for at blive vækket, hvilket jo også er værd at tage med :) Der er dog nogle børn, som har rigtig svært ved at spise flaske sen aften og nogle gange vil de af sig selv rykke tidspunktet for den tidlige morgenflaske frem, så de måske drikker deres tre flasker før middagsluren, når de puttes om aftenen og så måske kl 02 om natten, og en sådan rytme er naturligvis også i orden, hvis mor og far kan leve med det :)
Du skal naturligvis også holde øje med hans bleer, og hvordan han tisser. Det er vigtigt, at han stadig har gode tunge tissebleer og hans urin må ikke virke koncentreret og gul. Urinen skal være klar som vand.. Han må heller ikke have problemer med hård mave - det kan også være udtryk for, at han har behov for mere væske. Men hvis han tisser som han skal og virker til at trives rigtig godt med 3 flasker og vand af kop, så må du et eller andet sted også tro på, at han får det, som han har behov for :)
Når det er sagt, så skal du naturligvis tage hensyn til, at det kan ændre sig igen, så selvom han i en periode virker til at trives med 3 flasker, så kan han måske godt pludselig få behov for en fjerde flaske i en periode :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver dig lidt idé om, hvad behovet er nu og fremadrettet, og hvad du derfor kan vælge at gøre...:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske